Celltech bidrar till mer miljömässigt hållbara flygplatser

Kan en batteridriven flygplanstraktor bogsera ett gigantiskt långdistansplan? Självklart! Peter Fischer på Celltech berättar hur det är möjligt. 
– Det har varit ett lärorikt och inspirerande projekt. Jag är mycket nöjd med slutresultatet, säger Peter Fischer, produktchef standardbatterier, Celltech.

Minimerade utsläpp

Hela flygbranschen, liksom alla flygplatser, har i dag höga krav på sig att minimera sina utsläpp. Målet är att ha en så hållbar verksamhet som möjligt. Kalmar Motor har därför tagit fram en helt ny typ av hybrid-flygplanstraktor, som drivs av batterier och kan laddas under gång av en mindre dieselmotor. Lösningen är framtagen av Celltech i samarbete med batterileverantören Valence.

 – Det gällde att hitta en batterilösning som höll måttet, samtidigt som säkerheten var en viktig aspekt, säger Mats Petersson, VD på Kalmar Motor.

Lönsamt vara miljövänlig

Kalmar Motor valde i samråd med Celltech en lösning bestående av moduler innehållande 18 batteriblock, som har byggts ihop kundspecifikt och som sedan kan multipliceras beroende på traktorns storlek. Valence-batterierna är uppbyggda av celler av typ Litium-Järnfosfat som är betydligt säkrare än andra Litiumkemier, exempelvis vad gäller höga temperaturer eller mekanisk åverkan.

– Med den här batterilösningen kan traktorerna bogsera alla typer av plan, från små inrikesplan till stora långdistansplan, säger Peter Fischer. Kraften i traktorns elmotor motsvarar en kraftig dieselmotor, medan den totala miljöeffekten är minimal och driftskostnaderna är mycket låga.

Vi är positivt överraskade! Tack vare Celltech har vi nu en tillförlitlig och miljömässigt hållbar batterilösning med en prestanda som har överträffat våra förväntningar, säger Mats Petersson på Kalmar Motor.